Chat with Us LIVE!

Wednesday 8 October 2014

MEMORI DI WADI HUSSEIN "UNIVERSITY OF LIFE"


Apa pendapat Profesor Madya Mariam Abdul Latif.
Profesor Madya di Sekolah Sains Makanan & Pemakanan, Universiti Malaysia Sabah.

Alhamdulillah…. akhirnya dapat juga saya menulis mengikut suka hati saya untuk tatapan kawan-kawan seangkatan di University of Life (UoL). Tanggal 12 Disember 2010, selesai saja merapatkan tali silaturrahim di antara warga makmal dan Pejabat Negeri Selangor melalui Seminar Kualiti dan Keselamatan Makanan di Cherengin Hill Resorts, saya dan suami bertolak balik melalui jalan yang berbelok-belok dan pokok-pokok hutan menghijau. Dengan takdir Ilahi, kami bersetuju secara spontan untuk meninjau kawasan kampung di Janda Baik kerana pertama kali menempuh kawasan ini. Kalau dah suratan memang tak ke mana, kereta kami meredah ke beberapa resort percutian dan dalam perjalanan keluar kami secara otomatik terdorong masuk ke selekoh Wadi Hussien pada waktu tengaharinya. 

Tertarik pada tempayan yang bertulis “Iqra” mengingatkan saya kepada kajian pemakanan halal yang saya sedang buat kerana “Iqra” atau “Bacalah” maka dapatlah kita maklumat dan ilmu yang dicari. Perkataan ini merupakan mesej pertama Allah kepada Rasulullah Muhammad s.a.w dan seluruh umat Islam untuk membaca, mengkaji dan terus menimba ilmu sebagai umat yang berbudaya membaca, berfikir dan mengkaji. Dari tempayan “Iqra”, saya terpegun melihat keadaan taman yang cantik semulajadi seperti taman diraja dalam filem P.Ramlee yang begitu mempesonakan. Saya ingin tahu apakah rumah yang nampak sepi ini sebuah muzium atau tinggalan sejarah Janda Baik untuk dikunjungi pelawat? Tambahan pula tak jauh dari pintu masuk ke kawasan yang permai dan tenang itu tertulis perkataan “Pondok Pak Habib” dan “Wadi Hussein”. Lantaran kerana itu membuatkan kami begitu tertarik dan teruja untuk mengetahui siapakah pemilik taman tersebut.

Welcome to The University of Life
Berjalan masuk ke taman yang dikelilingi dengan pelbagai pokok bunga mengingatkan saya kepada zaman saya mengajar pertanian am di Institut Pertanian Air Hitam, Kluang, Johor dan kerja praktikal hortikultur dengan Encik Rahim Pak Rashid di UPM Serdang pada tahun 1975. Betapa indahnya warna-warni bunga dan sejuknya kehijauan warna daun yang terdapat dalam pelbagai bentuk. Nyaman dan nostalgik perasaan itu. Alhamdulillah! 
Seterusnya kami bertemu dengan tuan rumah. Pak Habib dengan air muka ikhlas dan gembira menyambut kami berserta anaknya, Omar. Saya rasa pelik sejenak kerana saya fikir sayalah orang yang paling mudah berbual mesra di dunia ini, rupa-rupanya ada lagi orang yang lebih peramah dan mudah berkomunikasi daripada saya di sini. Beliau terus menjemput kami duduk di meja di sudut taman dan menunjukkan kami beberapa buku yang ditulis beliau, lalu membuka cerita mengenai pelancaran University of Life pada hari itu. Saya hairan! Mana pensyarahnya? Mana penuntutnya? Mana dewan kuliahnya? Confuse! Tapi, rasa bahagia berada di dalam taman dengan kawan-kawan baru. Begitulah  perasaan yang masih saya ingat ketika pertama kali masuk sekolah baru itu. Kemudian, anak dan menantu Pak Habib iaitu Fuad dan Jun, serta beberapa orang insan lain yang turut datang untuk pelancaran University of Life menyambut kami dengan senyuman mesra. 

Wadi Hussein, di tempat inilah kami, kumpulan pertama University of Life bertemu dan saling bertukar pengalaman hidup dan berkongsi ilmu. Di sini, kami dapat mengenali dan mempelajari kisah dan pengalaman hidup sebagai penulis, sebagai wartawan, sebagai saintis, sebagai cendekiawan dan watak-watak anak muda yang sedang gigih menimba erti hidup untuk mencari cebisan cerita yang akan dibukukan.

Allah yang Maha Kaya lagi Maha Pengasih telah menemukan saya dengan kawan-kawan dari pelbagai latar belakang yang unik. Adakah mereka semua faham apakah itu makanan halal sebagaimana yang saya fahami? Apakah mereka tahu bahawa semua makanan di dunia ini adalah halal kecuali yang disebut di dalam al-Quran; bangkai, babi, darah dan apa saja haiwan yang disembelih tanpa nama Allah, termasuk juga ‘khamr’ (arak) dan lain-lain elemen yang memabukkan. 

Terlintas di hati, saya perlu memaksa diri untuk menulis buku bertajuk “Pemakanan Halal” supaya mudah mereka semua memahami apakah itu makanan halal mengikut apa yang saya fahami. Betapa pentingnya makanan halal kepada pembangunan fizikal, mental, spiritual, akal dan minda kita sebagai orang Islam selaku khalifah di dunia ini. Apakah segala angkara dan gejala negatif kini disebabkan oleh sikap sambil lewa atau tidak mempedulikan kepentingan makanan halal? Betapa pentingnya semua orang Islam kembali kepada asas dengan mematuhi segala perintah Allah seperti yang tercatat dalam surah al-Baqarah, ayat 168  “Wahai manusia, makanlah kamu semua apa yang ada di dunia ini, yang halal dan tayyib (baik)….” Dalam maksudnya itu, Allah yang mencipta kita dan telah mengarah kita untuk makan makanan halal dan tayyib supaya manusia itu menjadi a “holistic human”, yang baik akhlaknya dan berguna di dunia ini, bersedia untuk mengumpul bekalan dalam perjalanan ke dunia yang kekal abadi nanti.  Allah mencipta kita dan telah memberitahu kita apa yang perlu kita isikan ke badan ini. Seumpama sebuah kereta yang diisi air dan bukan minyak gasoline, gagallah kereta tadi berfungsi.

Hanizah Ramli
Cukuplah sedikit coretan minda saya sebagai insan kerdil yang masih jauh perjalanan dalam ekpedisi merentas lautan penulisan. Buat semua kawan-kawan yang amat saya hormati di UoL, terutama sekali Pak Habib yang berwatak seperti Singa berani menulis apa saja, berani menjolok sarang lebah untuk mendapatkan madunya yang dapat dikongsi dengan sesiapa saja. Begitu juga al-Fatihah buat Pak Bad dan syabas kepada Hanizah kerana turut berbakti ikhlas dalam kesinambungan perjalanan UoL ini. Allahu ‘alam. 







Mariam Abdul Latif
Profesor Madya di Sekolah Sains Makanan & Pemakanan, Universiti Malaysia Sabah
Kota Kinabalu
mariam@ums.edu.my

No comments:

Post a Comment

A Closer Look.

Translate